fredag den 21. november 2014

Noget om tøjstil

Jeg er blevet klippet! Det var nødvendigt, fordi mit hår var så udpint/slidt i spidserne af gammel afblegning. 

Nå, det var lidt et sidespring i forhold til overskriften... men jeg er blevet klippet helt korthåret. Ligesom jeg var for ca. 5 år siden. Og det fik mig til at tænke lidt på det med tøjstil. For selv om mit hår er 'tilbage' til hvordan det var, for de der 5 år siden, så er min tøjstil jo ikke uændret i de 5 år.

Nu er det ingen hemmelighed, at jeg elsker tøj (og sko og tasker og...) og jeg læser gerne mode/dameblade, når jeg har tid. Det interesserer mig og jeg er vild med nye trends. Jeg elsker også stadig tøj fra brands, hvor jeg egentlig er udenfor målgruppen, f.eks. Only og Noisy May.

Jeg snakkede med min frisør om det for nogle måneder siden. Hun synes ikke, jeg så ud som 'én på 39' og mente sagtens, at jeg kunne gå i alt slags tøj fra 'ungdomsbutikkerne' (jamen hun er en dejlig pige!)Men hun kunne også godt forstå dilemmaet. Jeg er trods alt 39 - og mor til nogle. Især ham på 13 har allerede nogle klassekammerater, der køber tøj samme steder som mig(!)

Heldigvis er min tøjstil jo også præget af en vis sort svane, som jeg er svært begejstret for. Og lige om lidt, så holder de udsalg (og jeg vil kraftigt anbefale dig, at tage fat i skønne Amira, hvis du er ude efter noget specifikt. Hun kan altså trylle!). 

Forrige weekend talte jeg med hende om netop det med, at Black Swan er for alle, uanset alder og stil, fordi det er gode basisvarer. Sort tøj går aldrig af mode. Deres styles er ikke så sæsonafhængige. Og deres kollektioner indeholder altid noget med klassisk snit, og så noget med et twist. 

Jeg ser ikke mig selv som én, der går i klassisk/basis tøj, men må indrømme, at jeg bevæger mig hen mod det. Måske det er noget med alderen? Måske er jeg bare træt af at skifte ud i garderoben ofte? 

Jeg har dog stadig et par "støjende" elementer i min garderobe. Og helt klassisk bliver det aldrig, for jeg elsker f.eks. mine ankelstøvler med nitter og læderjakkerne (ja, jeg har flere!). Farver er også at finde, dog ikke den vilde slags eller blomster. Jeg elsker striber og har en del af det også. 

Alt i alt, så har jeg ikke den samme tøjstil, som for 5 år siden. Jeg er knap så usikker på min stil og mere bevidst om, hvad der klæder mig. Og knap så afhængig af, hvad der er moderne lige nu. Så der sker faktisk tit fravalg af styles (samtidig med at jeg bruger lidt flere penge pr. stykke tøj. Så udgiftsmæssigt går det nok lige op).

... og det helt korte hår? Det er nok kommet for at blive!





Jeg satser på at få fat i denne lækre blå kjole, når udsalget går i gang lige om lidt.






11 kommentarer:

  1. Dén blå kjole har jeg! Og den er go'. Nap den, siger jeg :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. @Finurligt - jeg har allerede sat Amira på sagen!

      Slet
  2. I mange år har jeg været frygtelig vægelsindet med min tøjstil. Den ændrede sig ofte (mest i de helt unge år) efter den gruppe af mennesker jeg omgav mig med, eller den kæreste jeg havde... Nok meget almindeligt for et ungt menneske, der prøver at skabe sin identitet.
    Men fra 20'erne og opad, havde jeg stadig svært ved at finde min hylde. Jeg tænkte tit, at hvis jeg bare var en "bestemt type", så ville det altid være nemt at købe tøj, så ville jeg være fri af fejlkøb.
    Men jeg blev aldrig en klassisk sort, som min stilsikre veninde eller en totalt udflippet luksus boheme (som var det jeg altid sukkede over i bladene). Jeg bliver heller aldrig max vampet, som min kære mand ville elske - eller streetsmart som jeg også snusede til...
    Men som tiden går, lykkes det mig at krydse alle stilarterne på én gang, og det bekommer mig faktisk ret godt...
    Med plads til udskejelser på både den ene og anden front.... ;-)
    Jeg tog faktisk en gang et online kursus hos Tine Owild (hedder hun ikke det?), og det var meget interessant. I den tid passede mit tøj vist lidt bedre sammen... ;-)
    KH Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. @Maria - jeg har også altid haft svært ved at finde min hylde (også tøjmæssigt). Så er også endt i en blanding af forskellige stilarter. Jeg har det dog godt med det og det er vel det vigtigste ;-) Owild har jeg også overvejet, men så er vi tilbage i det med de kasser, som jeg virkelig ikke er god til at passe ind i. Kh. Birgitte

      Slet
  3. Det er rigtigt, hun arbejder meget med kasser... ;-) Jeg har en overgang prøvet at bekæmpe min trang til at elske (og gå i) jordfarver, men det er bare ligesom der jeg alligevel altid ender - så måske er det tid til at favne det i stedet....

    SvarSlet
  4. Jeg tænker, at det der gør en stil personlig vel netop er det, at det ikke passer 100% i én kasse, men at man mixer fra de forskellige kasser, som man godt kan lide.

    Mig og en veninde har et flerårigt on-going hygge-projekt med at lave en "stilbog" til os hver især. Vi har samlet stabelvis af gamle (og nyere) blade og så klipper vi dét ud, der tiltaler os. Derefter forsøger man at gennemskue sammenhænge i dét man har valgt, og så klistrer man det, man synes hører sammen ind i et kladdehæfte.

    Ret hyggeligt, og det er med til at skærpe ens opmærksomhed på, hvad man egentlig godt kan lide. Plus at man taler virkelig godt sammen når hænderne har gang i et eller andet. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. @Enforskeltilverden - Det lyder som et virkelig hyggeligt projekt. Jeg har dog ikke nogen i umiddelbar tæt kreds, der interesserer sig så meget for tøj mv. som mig. Men så kan jeg jo lave det selv ;-) Kh. Birgitte

      Slet
    2. Jeg lavede en gang denne her øvelse - efter inspiration fra Trine Lykke:
      http://modedullen.blogspot.dk/2012/12/essensen.html

      Den kan jeg varmt anbefale. Og den kan laves alene. Eller her på bloggen, så vi andre kan kigge med ;-)

      Ens "kasse" behøver jo ikke være skabt af Tini Owild. Min kasse er fx mest sort, hvid og grå, men det er godt tema, der gør, at jeg kan spænde alt fra minimalistisk og sporty til boheme og rå - og det hele passer stadig sammen.

      PS: Jeg shopper også stadig tøj hos Only og Vero Moda. Og jeg er 41..... ;-)

      Slet
    3. @Modedullen - dejligt at høre med Only mv. Så kan jeg med god samvittighed hente min nye skjorte fra Vero Moda i dag ;-)
      Jeg overvejer øvelsen - tak for link :-) Kh. Birgitte

      Slet
  5. Der er vildt hyggeligt, at "arbejde" sammen som kvinder, mens man snakker... Det mangler vi lidt i vores kultur i dag, i modsætning til før i tiden, hvor kvinderne altid havde gang i strikketøjet eller lign., mens de snakkede.... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. @Maria - jamen jeg duer ikke til at strikke ;-) men jeg forstår. kh. Birgitte

      Slet

Giv mig dine tanker...